destinationsmarknadsföring 2023
Ölands Besöksnäring jobbar ständigt med att marknadsföra Öland som destination, med det långsiktiga målet att förlänga säsongen genom att öka besöksantalet, men då sprida ut besökarna över hela året. Marknadsföringen sker till största delen digitalt, men även via annonser i tryckt media och de broschyrer som vi producerar varje år. Syftet är att stärka varumärket Öland och skapa reseanledningar till ön. Under 2023 har en mängd kampanjer rullat på sociala medier, med olika inriktningar och målgrupper. våra temaområden är; Det goda livet, Barn & familj, Kultur & design, Natur & äventyr samt Evenemang.
Att det finns ett stort intresse för Öland överlag råder det inga tvivel om. Både inhemska och utländska besökare har strömmat hit till ön och vi ser fortsatt hög aktivitet på oland.se, nämligen runt 600 000 personer har valt att använda oland.se för sin upplevelseplanering under 2023.
Under året har flera journalister och influencers besökt Öland och en del av vårt arbete är att hjälpa till att ta fram bildmaterial, resrutter och ge förslag på besöksmål. Detta har resulterat i fina reportage, foton och inlägg på sociala medier samt i tidningar, både nationellt och internationellt. Vi har även själva varit ute och fotograferat runt om på Öland, bland annat i samband med Öland Spirar, Konstlandskapet och konsertsommaren, men också på teman som vår, sol & bad, uteliv och cykling. Bilderna hamnar i vår gemensamma bildbank som man kan ta del av i syfte att marknadsföra Öland. Under året har vi även skapat en service- & värdskapsutbildning, som ska underlätta för företagare att bli ännu bättre på just värdskap.
Att jobba med att marknadsföra Öland som destination är en tacksam uppgift – detta är en magisk plats som besökarna gärna återkommer till om och om igen! Trots ett tuffare ekonomiskt läge har Öland stått stadigt och vi har sett en ökning av internationella gäster under året. Utmaningen inför 2024 är att fortsätta jobba för lågsäsongerna och locka hit fler besökare även vår, höst och vinter.
Detta sammantaget gör att ön står sig starkt som varumärke och vi ser fram emot att fortsätta utveckla Öland under 2024.