marknad & målgrupp
- vem är din kund och vad vill de uppleva?

Vem är din kund under sommaren? Vem är din kund under vår och höst? Och vem är din kund under vintern? Visit Sweden har tagit fram ett antal underlag som kan hjälpa oss att bättre förstå vissa målgrupper och vad de efterfrågar. Ta del av dem här: Visit Swedens kunskapsbank.

den svenska målgruppen

I år kan vi se 3,7 miljoner svenskar utforska Sverige. Deras sammanlagda semesterbudget är någonstans mellan 38,5-52,4 miljarder kronor. Vad kan du göra – som företag inom besöksnäringen – för att de ska hitta till just dig? Det handlar den här rapporten om.

 

den globala resenären

Utanför Sverige finns en målgrupp med stort intresse för Sverige och för att komma hit och uppleva vårt land under en semester. Det är till dem berättelser om destinationen Sverige och alla fantastiska upplevelser riktas. Vi kallar dem Globala resenärer.

Den globala resenären tycker om att resa och uppleva nya saker i olika länder men vi vill hitta dem som är intresserade av att resa till Sverige och uppleva det Sverige har att erbjuda. Inom den stora gruppen globala resenärer har vi identifierat ett segment med stor potential - den nyfikna upptäckaren. Det är nyfikna resenärer som aktivt söker nya och annorlunda upplevelser, de söker möten med andra människor och kulturer. Nyfikna upptäckare väljer resmål med omsorg, de vill gärna utvecklas och lära sig något nytt. För dem är Sverige ett självklart val. Läs mer om Den nyfikna upptäckaren hos Visit Sweden. 

 

naturintresserade globala resenärer

Många besökare i Sverige är nyfikna på att uppleva den svenska naturen. Lär känna dem bättre med hjälp av målgruppsguider med fokus på natur, vandring och cykling framtagna av Visit Sweden.

Vandring Mörbylångaleden
Målgruppsguide
Fokus: Vandring
Läs mer
Cykla på Öland
Målgruppsguide
Fokus: Cykling
Läs mer
Utflykt till Penåsa med Malin Björkholm
Målgruppsguide
Fokus: Natur
Läs mer

temabaserad turism

Ta del av inspiration, insikter och kunskap kring naturturism, kulturturism och måltidsturism, tre områden där Sverige har stor potential att utveckla produkter och öka antalet besökare.