digital närvaro
- hur hittar dina kunder dig?

Google är världens största sökmotor och att ”googla sig fram” till information om resmål är ingångsporten för det flesta resenärer - kundens resa börjar ofta på Google. Ta därför chansen att synas där. Här nedan har vi länkat till två bra sajter som delar med sig av bra tips och information. 

google my business

Google My Business är ett gratis verktyg som erbjuder företagare att visa sina verksamheter på Googles sökresultat samt i Google Maps. Med hjälp av Google My Business kan potentiella besökare få information om var din verksamhet finns, ert telefonnummer, öppettider, webbplats och liknande. Ett utmärkt sätt att komma i kontakt med nya potentiella kunder. Dessutom ger det dina kunder en möjlighet att lämna recensioner vilket har en positiv inverkan på din ranking. Du som företagare har mycket att vinna på att hålla er Företagsprofil uppdaterad, och genom att ta kontrollen över hur ert företag visas på Google kan ni få fler att besöka er verksamhet. 

1. kom igång med google my business (gmb) och verifiera ditt företag

 

finns ditt företag redan på gmb?

Börja med att göra en Google-sökning på den verksamhet du vill hantera i Google My Business, enklast är att göra det via en dator. Om verksamheten redan finns dyker den upp till höger om sökfältet i en egen ruta med information om verksamheten. Trots att ingen administrerar verksamheten på GMB kan besökare fortfarande lämna recensioner, föreslå ändringar om öppettider och ställa frågor som vem som helst kan besvara. Av flera anledningar är det viktigt att du äger din information på Google My Business. Och för att göra det måste du verifiera din verksamhet, se nästa steg, alternativt klicka på länken "Äger du det här företaget?" på Google och följ instruktionerna där. Finns inte verksamheten redan på Google, gå till steg 2. 

 

ägandeskap & verifiering

För att komma igång med Google My Business behöver du ha ett Google-konto. Är ni flera som ska hantera Google My Business bör ni använda ett gemensamt konto som alla har tillgång till. Har ni inget sådant konto kan ni enkelt skapa ett. Klicka på länken nedan och följ instruktionerna för att komma igång  och börja hantera och kontrollera informationen om ert företag på Google. När ni följt instruktionerna kommer Google att skicka ett vykort tillsammans med en unik kod som ni sedan kan använda för att publicera er verksamhet. Kom ihåg att det kan ta lång tid innan vykortet med er unika kod kommer fram, ändra inte något i din platsinformation medan du väntar.

 

2. skapa din företagsprofil

När vykortet med verifieringskoden från Google nått er verksamhet och ni aktiverat ert konto kan ni börja uppdatera verksamhetens profil med korrekt information.
 

2a. grundläggande information

På Google My Business bör viss grundläggande information presenteras för att öka dina chanser att synas på exempelvis Google Sök, Google Maps och på tredjepartsplattformar som hämtar information från Google My Business för att visa på exempelvis sina egna appar eller hemsidor.

Här nedan tipsar vi om den mest grundläggande informationen du bör ha med i din företagsprofil. Kom ihåg att uppdatera informationen för att besökarna ska nås av aktuell information!

grundläggande information

  • Verksamhetens namn

  • Typ av verksamhet

  • Vad ni erbjuder

  • Öppettider

  • Adress, sitter platsnålen rätt på kartan?

  • Kontaktuppgifter

  • Länk till er hemsida

  • Logga

  • Bilder och/eller filmklipp

 

öppettider

Vi kan inte nog understryka hur viktigt det är att uppdatera öppettiderna på Google My Business. Majoriteten av era potentiella besökare nöjer sig med informationen som står på Google utan att klicka sig in på er hemsida. Vilket betyder att informationen om er verksamhet på GMB måste vara aktuell. Ta chansen att kostnadsfritt öka chanserna till fler kundbesök! 

Google My Business erbjuder alla verksamheter att visa sina öppettider. Utöver dessa kan man addera särskilda helgtider om öppettiderna skiljer sig från era normala öppettider. Dessutom kan ni addera fler öppettider om ni har en verksamhet med flera olika delar eller tjänster som erbjuder olika öppettider. Läs mer om öppettider på Google My Business. 

2b. förbättra företagsprofilen

Genom att skapa en mer matnyttig företagspresentation ökar ni chanserna att bli hittade av fler potentiella kunder. Här följer några tips.

utveckla er presentation

På Google My Business är det möjligt att addera ytterligare information som kan vara av betydelse för potentiella besökare. Eftersom många resenärer använder sig av Google för att söka information innan ett besök finns det mycket att vinna på att berätta saker som kan locka fler besökare, så förutom att berätta om de tjänster och/eller varor ni erbjuder kan ni även informera om exempelvis om ens café tillåter hundar.

 

publicera bilder och filmer

Bilder och filmklipp har en stor påverkan på potentiella besökare. Foton som du själv publicerar bör vara realistiska och tilltalande. Något som är viktigt att känna till är att även andra användare har möjlighet att ladda upp foton på din verksamhet. Med Google My Business kan du, vid behov, hantera och eventuellt ta bort foton som andra har publicerat. Även sådana bilder bör spegla ditt besöksmål och det du önskar förmedla.

 

skapa aktuella inlägg

Att skapa inlägg är en möjlighet att berätta om nyheter som rör din verksamhet. I ett inlägg erbjuds också en möjlighet att länka till en sida på er sajt där den som är intresserad kan läsa mer. Denna länk innebär såklart nytta för den som söker men påverkar även din sökmotoroptimering. På Google My Business kan ni dessutom skapa evenemang och särskilda erbjudanden.