digital närvaro
- hantera recensioner och få fler omdömen

Allt fler lägger vikt vid recensioner när de bestämmer var de ska äta, bo eller göra på en destination. När man söker information om företag på en destination möts man tidigt av omdömen och recensioner. Vad andra skriver om din verksamhet kommer således att påverka potentiella besökares inställning och beslut om att besöka dig. Minst lika viktigt som recensionerna är dina svar på dessa. Se dina svar som en möjlighet att marknadsföra dig och övertyga besökaren i sitt beslut. Ta del av våra tips här nedan för att hantera omdömen och kommentarer. 

De faktorer som har störst inverkan på om potentiella kunder besöker dig är rekommendationer från närstående, bilder och videos samt prisjämförelsesidor. Därefter kommer kundomdömen. Vilket betyder att kundomdömen har större inverkan på beslutet än vad både din köpta marknadsföring och din hemsida har. De kundomdömen som finns tillgängliga spelar därför stor roll för potentiella besökare och det är viktigt att du hanterar dem och även skapar möjligheter att få fler.

besvara recensioner och kommentarer

Eftersom alla kan ta del av de omdömen som finns i Google My Business är det viktigt att du besvarar de omdömen som finns, även de negativa. Nedan följer några korta tips för hur du bör tänka när du svarar på recensioner.

positiva recensioner

Det bara strömmar in positiva recensioner, vad härligt! Dags för steg två: att besvara alla recensioner. Ta del av våra tips om hur man snabbt och enkelt skriver en trevlig reaktion.

  • Var trevlig
    Tänk igenom ditt svar och var lika trevlig och professionell som du hade varit om ni sågs i verkligheten. Tänk på att de svar du skriver fungerar som marknadsföring för potentiella besökare.
  • Visa tacksamhet
    Tacka de gäster som har skrivit en recension. 
  • Upprepa de positiva punkterna
    Nämn uttryckligen något av de positiva punkter som nämns i recensionen. Det gör att dina reaktioner uppfattas unika och ger gästerna en känsla av att du lyssnar på dem.
  • Nämn verksamhetens namn
    Upprepa namnet på din verksamhet. Om gäster googlar ditt namn, kan de hitta positiva reaktioner.
  • Lägg till en call to action
    Bjud in gästerna att komma tillbaka igen. På så sätt förvandlar du positiva gäster till fasta gäster.
  • Avsluta med ditt namn eller dina initialer
     så sätt syns det att du är en riktig person. På så sätt ger du ett mer autentiskt intryck. 

negativa recensioner

Negativa recensioner, tyvärr går det inte att undvika dem. Men istället för att se kritiska kommentarer som just klagomål ger negativa kundomdömen dig tillfälle att vinna förtroende. Att svara på recensioner online fungerar som marknadsföring och en möjlighet för dig att framstå som trovärdig. 

  • Var trevlig
    Tänk igenom ditt svar och var lika trevlig och professionell som du hade varit om ni sågs i verkligheten. Tänk på att de svar du skriver fungerar som marknadsföring för potentiella besökare.
  • Visa tacksamhet
    Tacka gästerna om de har gett uppriktig feedback. Genom att verkligen ta till dig deras feedback minskar du risken för att andra gäster lämnar samma kommentarer vid ett senare tillfälle.
  • Be om ursäkt
    Protestera aldrig häftigt mot ett negativt omdöme. Säg förlåt och att du tar till dig deras kommentarer. Här ges du även möjligheten att förklara dig och tydliggöra ditt erbjudande. Ta chansen! 
  • Se dina svar på kundomdömen som marknadsföring
    Dina svar är inte bara till för att tillfredsställa kunden, utan även en möjlighet för dig att tydliggöra ditt erbjudande och att övertyga potentiella besökare om att besöka dig trots den negativa recensionen.  
  • Nämn inte företagets namn
    Upprepa inte namnet på din restaurang. Då kopplas inte restaurangens namn till de negativa omdömena bland sökresultaten.

Kom ihåg! 

Ta åt dig av de recensioner som innehåller kvalitativ feedback, positiv som negativ. I dessa hittar du värdefull kunskap om hur du kan utveckla din verksamhet och på så vis få ännu nöjdare gäster. 

Det är en stor skillnad på negativ och direkt orättvis och rättsligt problematisk feedback. Finns det direkt felaktiga eller olämpliga omdömen som eventuellt bör tas bort? En negativ kommentar är inte per automatik olämplig, utan det gäller huvudsakligen kommentarer som förolämpar, kränker eller på annat sätt är direkt nedvärderande. 

få fler recensioner

Dagens konsumenter har i de allra flesta fall större förtroende för dina kunder och deras uttalanden om er än vad de har för dig som representerar företaget. Därför rekommenderar vi att ni jobbar med de recensioner som kommer in men även att ni jobbar för att förbättra och utöka antalet recensioner. Ta del av våra tips nedan. 
 

uppmuntra till fler recensioner

Med tanke på att recensioner är av stor betydelse för att potentiella kunder ska boka hos just dig är det en bra idé att motivera dina befintliga kunder att  lämna en recension. 

  • Våga uppmuntra gästerna att recensera ditt besöksmål! Genom att motivera gästerna att skriva recensioner blir det 3,6 gånger mer sannolikt att de faktiskt lämnar en recension.
  • Påminn dem! Det kan vara lätt att glömma bort att lämna ett omdöme. Beroende på typ verksamhet kan du skriva en liten rad om att recensera i exempelvis välkomstfoldern på hotellrummet, i servicehusen på campingen, i menyn på restaurangen.  

Genom att skapa och dela en länk så att kunder kan skriva en recension om din verksamhet ökar du dina chanser att få fler omdömen. Addera länken i kommunikationen med dina gäster för att uppmuntra dem att recensera. Exempelvis vid följande tillfällen:

  • Addera länken i mailsignaturen
  • Uppmuntra att recensera i nyhetsbrevet
  • Tipsa om att recensera i dina sociala kanaler
  • Lägg till länken i slutet av chattkonversationer
  • Addera länken på dina kvitton
     

skapa en länk till din verksamhet på GMB

  • Logga in med det konto du använde när du registrerade dig för din företagsprofil.
  • Sök på Google efter ditt exakta företagsnamn. Du kan även söka efter ”mitt företag”.
  • Välj Kunder Och sedan Recensioner Och sedan Få fler recensioner.
  • Dela länken med dina kunder direkt eller med något av delningsalternativen.
     

kom ihåg!

Våga uppmuntra gästerna att recensera ditt besöksmål! Genom att motivera gästerna att skriva recensioner blir det 3,6 gånger mer sannolikt att de faktiskt lämnar en recension.

 

omdömessidor och dess effekt på marknadsföring

I Visit Swedens senaste målgruppsundersökning 2021 ser de att hela 30% inspireras av andra resenärers bedömningar. I deras artikeln berättar de om vilken effekt omdömessidor har på din marknadsföring.

 

tips! fråga vad dina gäster uppskattar! 

Förutom att be dina gäster om att skriva omdömen på diverse sajter har du ett fantastiskt tillfälle när gästen är hos dig att ta reda på vad de uppskattat mest under sitt besök och kanske vad de skulle önska ytterligare. Många gillar att få frågan och att känna sig sedda under sin semester. Samtidigt får du viktig kunskap om och bygger en starkare relation till din målgrupp. Fråga vad de skulle uppskatta att göra hos dig och på Öland under en weekend i höst? Vad skulle vilja uppleva i vår eller vinter?