bygg din hemsida
- vad ska den innehålla och hur gör man?
Din hemsida fungerar som ditt skyltfönster. Det är a och o att hemsidan är tilltalande, tydlig och lättnavigerad för dina besökare.
Din hemsida fungerar som ditt skyltfönster. Det är a och o att hemsidan är tilltalande, tydlig och lättnavigerad för dina besökare.
Ett domännamn är den adress du skriver in i webbläsaren för att besöka en webbplats. Ett köp av ett domännamn garanterar att när någon skriver in din webbadress så leder detta till din webbplats. Domäner registreras och förnyas årligen, detta betyder att en domän inte kan ägas för all framtid.
För att din hemsida ska synas på internet behöver du hyra en plats på en server genom ett webbhotell. Genom ett webbhotell får du möjlighet att lagra allt ditt innehåll på deras server. Detta samtidigt som du får hjälp av webbhotellet med drift och att din webbplats ligger uppe. Många webbhotell idag erbjuder registrering av domäner och kan förse dig med ett domännamn.
För att sätta rätt struktur, layout, design och funktion behöver du veta vad syftet med hemsidan är. Vad ska din hemsida göra för dig och dina besökare?
Locka nya kunder eller öka servicen för de nuvarande?
Informera besökaren om ditt företag och dina tjänster?
Sälja produkter till besökaren i en webbshop?
Tydliga kontaktuppgifter som företagets namn och fullständiga adress, telefonnummer, e-postadresser och övriga uppgifter som behövs för att kunna kontakta er.
Många vill också kunna läsa mer om företaget så det är bra att ha med en trevlig företagspresentation.
Hemsidan är representant för ditt företag 24 timmar om dygnet. Snåla därför inte in på bra texter och bilder. Anlita en professionell fotograf och låt en copywriter se över texterna.
Addera tydliga kontaktvägar. Till exempel med en epostlänk kan en besökare genom ett klick öppna enhetens förvalda e-postklient och kan då lätt och smidigt skicka ett mail till dig.
ta foton av medarbetarna eller miljön, inomhus och utomhus.
texter och nedladdningsbart material behöver tas fram.
du kan använda bilder och filmer från vår mediabank
Visitkort, brevpapper och hemsidan ska alla ge en känsla av att de hänger ihop. Matcha därför hemsidan med din grafiska profil. Matcha färgerna så de överensstämmer med företagets färgpalett och se gärna till att samma typsnitt används på både visitkort, faktura och hemsida.
Vilka personer är det du riktar dig till? Det är skillnad på upplägg och utseende beroende på om besökarna är unga eller äldre.
Vart bor dem?
Vilka intressen har personerna?
vilken stil har de och hur gamla är de?
Är det datorvana personer eller ovana?
Är personerna aktiva på sociala medier?
Avsätt tid för att uppdatera hemsidan så att den fortsätter att attrahera både nya och återkommande besökare. En “glömd” hemsida som inte ser uppdaterad ut, visar att ditt företag inte har koll på läget. Då är risken att besökaren lämnar sidan och surfar vidare till andra mer attraktiva alternativ. Se till att med små enkla medel hålla din hemsida levande, oavsett om det är med nyheter eller genom att uppdatera med nya bilder.