digital närvaro
- hur sökoptimerar du din hemsida?

När hemsidan är i ordning och ni är bokningsbara online är det dags att skapa de bästa förutsättningarna för potentiella besökare att hitta er. Sökmotoroptimering, SEO, är ett sätt att få en webbplats att synas så högt upp som möjligt i sökningar i olika sökmotorer. Sökmotoroptimeringen visar på webbplatsens relevans i förhållande till användarens sökning. För att synas högt i sökordsresultaten finns det några enkla knep.

sökoptimering

Google är världens största sökmotor och att ”googla sig fram” till information om resmål är ingångsporten för det flesta resenärer. Kundens resa börjar ofta på Google. Här nedan har vi länkat till två bra sajter som delar med sig av bra tips och information. 

 

nulägesanalys

Börja med att googla på olika sökfraser ni vill förknippas med för att få en uppfattning om i vilka sammanhang er verksamhet syns i på Google. Försök att göra de här sökningarna ur en potentiell besökares perspektiv, utgå alltså från att du är en potentiell kund. Hur hade du som kund sökt för att komma till besöksmål eller upplevelser som din verksamhet erbjuder? Undersök hur er verksamhet placerar sig i förhållande till andra liknande verksamheter och försök analysera varför resultaten ser ut som de gör.

Placeras din verksamhet längre ner än vad du tycker att den bör gör? Ställ då er själva frågan om varför er verksamhet placerats lägre i jämförelse med andra och fundera på vad ni skulle kunna göra för att få en bättre rankning och högre relevans. Jämför er verksamhet med andra som hamnat högre upp och klicka er in på deras hemsida och se vad som skiljer sig rent informations- och bildmässigt exempelvis. 

 

tips för att sökoptimera

  • Unikt innehåll

    Hemsidor som har ett unikt innehåll och skiljer sig från andra liknande verksamheter får en högre rankning i sökningar. Sökmotorer värderar unikt innehåll högre än flera källor med liknande information.
     

  • Aktuellt innehåll

    Hemsidor som har aktuell information får en högre rankning i sökningar. Se därför till att underhålla och uppdatera din hemsida regelbundet. Potentiella kunder vill inte läsa om januarierbjudanden i mars eller att ni har stängt för säsongen när de besöker er hemsida en dag i maj. 
     

  • Anpassat innehåll

    Utgå från er nulägesanalys där ni med en besökares perspektiv sökte på diverse ord och fraser för att hitta er verksamhet. Inkludera dessa ord och fraser i rubriker och texter på er hemsida.
     

  • Kvalitativt innehåll

    Bilder, videor och text av hög kvalitet stärker er relevans och därmed hemsidans chans att synas.
     

  • Metatitel och Metabeskrivning

    I sökningar på Google visas alltid en metatitel och en metabeskrivning i sökresultatet, därför är det viktigt att lägga tid på att formulera dessa och addera dem på din hemsida.

    Metatiteln är den rubrik som syns i listan över sökresultaten i användarens valda sökmotor. Titeln ska väcka intresse och uppmana användaren till att besöka er webbplats. Den får max vara 70 tecken lång.

    Metabeskrivningen är den text som finns under metatiteln och ska ge användaren en bättre förståelse för vad användaren kan förvänta sig av hemsidan. Den får max vara 300 tecken.